Reflectie: bedrijfssituatie China - België

Er zijn geen landen meer verschillend dan België en China. Zelf mochten we dit via bedrijfsbezoeken in de grootsteden ondervinden. De manier hoe je onderneemt met zakenpartners of inspeelt op de laatste trends zijn heel verschillend.

Een goede relatie hebben met je stakeholders is overal belangrijk maar de relatie tussen een Chinese onderneming en de lokale politici en zakenpartners is nog belangrijker dan in België. Een van de bedrijven die we bezochten, Mr. Waffle, mocht dit aan levende lijve ervaren. Waar in België een handelshuurder beschermd wordt, laat de wetgeving een Chinese onderneming in de kou. De verhuurder kon een jaar contact afsluiten en zo de succesvolle vestiging van Mr. Waffle heel snel al terug sluiten.

Verder zal je als ondernemer ongetwijfeld geconfronteerd worden met de vooruitgang van technologie. Voorbeelden hiervan zijn de razendsnelle liften of het feit dat niemand nog met cash betaald. Inspelen op deze gewoontes zullen van levensbelang zijn om succesvol te zijn in China. Innovatief zijn is hierbij ook een cruciale factor aangezien het land een ongeziene groei maakt.

De impressionante infrastructuren in China zijn ons ook niet zomaar voorbij gegaan. Het is fascinerend om te zien hoe snel een land kan evolueren en toekomstgericht denken in vergelijking met andere landen. Als je China met België vergelijkt op het vlak van evolutie kunnen we met overtuiging zeggen dat China, België en vele andere landen steeds een stapje voor is.

De grote populatie in China is zeker en vast ook een voordeel voor de vele bedrijven die er zich vestegingen. China telt zo ongeveer zo'n 1.379 miljard inwoners. Dankzij de vele werkkrachten die er in China zijn kunnen vele bedrijven opgericht worden en mensen voorzien van werk.

Wat ons vooral opviel en met verbazing achterliet was dat er van die gigantische Chinese bevolking maar een klein deel Engels kon spreken. Het viel erg op dat alle mensen in de Business een basis van het Engels konden maar al de rest niet. Dit was voor ons een item die heel erg opviel en ook soms voor moeilijkheden zorgde in de communicatie met de Chinese bevolking.

Een ander verschil tussen België en China is de zin en gedrevenheid van de Chinezen. In China zijn ze over het allemaal zeer gedreven en willen ze de beste zijn in hun vak. In België kom je dit ook soms tegen maar zeker minder dan in China.

De vele concurrentie die er in China speelt is zeker en vast ook een item dat we niet mogen vergeten. Door de vele ondernemingen die er iedere week worden opgericht, ontstaat er een gigantische markt aan concurrentie van chinezen die hetzelfde doen. Daarin proberen alle bedrijven zich tot op een bepaalde manier te onderscheiden van de andere ondernemingen.

We kunnen besluiten dat China en België enorm verschillende bedrijfssituaties hebben. We kregen de kans om een kijkje te nemen bij verschillende bedrijven in China en dit heeft ons duidelijk aangetoond dat er op vele vlakken verschillen zijn tussen Belgische en Chinese bedrijven. Het was een leerrijke week waar we met vele mooie herinneringen kunnen naar terugkijken.

© 2018 Portfolio TMD, 2de jaar Internationaal Ondernemen, Arteveldehogeschool, Pauline Van de Voorde
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin