Consumer psychology

Het eerste gastcollege dat ik volgde tijdens de international days was consumer psychology. Het werd gegeven door de Duitse Kathrin Hessling, een echte kenner over dit onderwerp. De reden waarom ik voor dit gastcollege gekozen heb is dat ik psychologie ook heel boeiend vind en zeker als dit gekaderd kan worden in een bedrijfsthema. 

Aan de had van verschillende voorbeelden gaf mevrouw Hessling aan hoe consumenten psychologisch beïnvloedt worden. Constant vergelijken was een van de dingen die hierbij centraal staat. Bij alles wat we kopen hebben we een anker in ons achterhoofd dat ons verteld of we een correcte prijs betalen voor het goed dat we aanschaffen. Er werd ook aangehaald wat het belang is van je te onderscheiden naar je consumenten toe. Bijvoorbeeld Starbucks heeft zich volledig kunnen onderscheiden van een gewone koffie door vooral met beleving te werken. Hierdoor merken de mensen niet dat ze eigenlijk veel te veel betalen voor een tas koffie. 

Wat ik ook leuk vond aan het seminarie was dat ze tussendoor ook de experimenten op de studenten aan het uittesten was. Een case was dan bijvoorbeeld dat ze aan de groep voorlegde: "Je wil graag een pen kopen en die is 25€, je weet dat het 15 minuten wandelen is tot een andere winkel waar de pen maar 18€ is, wat zou je doen?". Bijna iedereen in het lokaal zou terug wandelen maar als het om een pak ging van €455 dat je voor €448 eerder had gezien dan zou niemand 15 minuten wandelen. In dat geval is 7€ onze tijd niet waard. Uit al deze cases en experimenten haalde ik veel tips en bekijk ik dingen op een manier dat ik ze nog niet bekeken had.

De conclusie die mevrouw Hessling maakte was: "We zijn irrationele denkers maar we zijn niet hopeloos. We denken voorspelbaar irrationeel." Het is iets waar ik zeker kan inkomen, uit de experimenten bleek dat mensen ook altijd hetzelfde verdrag vertonen maar we kunnen er niets aan veranderen omdat het zonder ons bewustzijn gebeurt. 

Ik vond het een zeer boeiend seminarie omdat mijn interesses met mijn studies werden gecombineerd. Net zoals iedereen vertoon ik ook van dit gedrag en dat maakt het juist zo interessant. Het gebeurt allemaal zonder dat we het goed beseffen. 

© 2018 Portfolio TMD, 2de jaar Internationaal Ondernemen, Arteveldehogeschool, Pauline Van de Voorde
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin